CONSTITUTIONAL COURT OF SOUTH AFRICA

Mtyhopo v South African Municipal Workers Union National Provident
Fund

CCT 48/15
Date of judgment: 1 October 2015

MEDIA SUMMARY

The following explanatory note is provided to assist the media in reporting this case and
is not binding on the Constitutional Court or any member of the Court.

Today the Constitutional Court handed down a judgment concerning defamation and the
right to freedom of expression.

The applicant, Mr Ayanda Mtyhopo, is a member of the respondent, the South African
Municipal Workers Union National Provident Fund (Fund). Mr Mtyhopo and other union
members were unhappy with the administration and management of the Fund and wanted
to leave. From 2000, the South African Local Government Bargaining Council imposed a
moratorium on transfers between funds, pending negotiations on the structure of municipal
pension funds. This meant Mr Mtyhopo and the other disgruntled members could not leave
the Fund. After years of trying to leave the Fund, Mr Mtyhopo lodged a complaint with
the Pensions Fund Adjudicator and was successful. The Adjudicator concluded that the
Fund’s rules permitted its members to move their memberships to a different fund.
However, the Fund successfully appealed to the South Gauteng High Court, Johannesburg
and the Adjudicator’s ruling was set aside.

Mr Mtyhopo later communicated his frustrations to a journalist at The Herald newspaper.
The Herald published an article on the topic on 18 February 2013. The Fund complained
that the article represented it as uncooperative and, worse, tainted by scandal. And the
article mentioned the Adjudicator’s decision without explaining that the Fund had
succeeded in overturning it. This incensed the Fund. The Fund felt that Mr Mtyhopo had
intentionally misled the journalist by not informing her that it had successfully appealed
against the Adjudicator’s decision. Additionally, it complained about a statement in the
article that the Fund was “embroiled in a scandal in which R800 000 was allegedly stolen”.



The Fund brought an application seeking an interdict against Mr Mtyhopo in the Eastern
Cape Division of the High Court, Grahamstown. It argued that Mr Mtyhopo’s statement
in The Herald was defamatory. Mr Mtyhopo opposed the application arguing that the
statement was not untrue. In 2014, the High Court held that Mr Mtyhopo had defamed the
Fund. The Court also ordered Mr Mtyhopo not to make any further false or defamatory
statements concerning the Fund, or to cause anyone else to do so. Both the High Court and
the Supreme Court of Appeal refused Mr Mtyhopo leave to appeal. He then appealed to
this Court.

Before the Constitutional Court, Mr Mtyhopo argued that he did not defame the Fund, and,
if he did, he did not intend to. Furthermore, he argued that the High Court’s order
restricting his speech was overbroad and an unjustifiable infringement on his constitutional
right to freedom of expression. The Fund argued that the High Court’s decision was correct
and that there was no reasonable alternative to the interdict to restrain Mr Mtyhopo from
continuing to make defamatory statements against it.

In a unanimous judgment written by Cameron J, the Constitutional Court’s assessment of
the facts was that R800 000 was paid to a trustee of the Fund; the sum should not have
been paid; and the trustee was in consequence removed from the Fund’s board. This, the
Court found, was a scandal. So, the statement in The Herald article that the Fund “was
embroiled in a scandal in which R800 000 was allegedly stolen” was true and thus not
defamatory. Therefore, an interdict restricting his speech was unwarranted and infringed
his constitutional rights.

The Constitutional Court accordingly allowed the appeal with costs, and set aside the
interdict granted by the High Court.



