
THE SUPREME COURT OF APPEAL OF SOUTH AFRICA
JUDGMENT

Case No:  581/2010

In the matter between:

MOGALE WINSTON STANFORD MODIRI Appellant

v

THE MINISTER OF SAFETY AND SECURITY First Respondent
SUPERINTENDENT ADAM WIESE Second Respondent
THEMBA KHUMALO Third Respondent
MEDIA 24 LIMITED Fourth Respondent
DEON DU PLESSIS Fifth Respondent
YOLISWA SOBUWA Sixth Respondent

Neutral citation: Modiri v The Minister of Safety and Security (581/2010) 
[2011] ZASCA 153 (28 September 2011).

Coram: BRAND JA, MAYA JA, MHLANTLA JA, MAJIEDT JA AND 
MEER AJA 

Heard: 7 September 2011

Delivered: 28 September 2011

Summary: Defamation – newspaper article to the effect that police officer 
informed journalist  that  appellant  had  been  suspected  by  the  police  of 
serious criminal conduct – gist of article found to be substantially true and 
its  publication  for  public  benefit  –  fact  that  policeman  did  not  actually 
convey  this  information  to  journalist  and  that  some  of  the  peripheral 
statements published were also untrue – found not to preclude reliance on 
the defence of truth and public benefit.



________________________________________________________________

ORDER
________________________________________________________________

On appeal from: Free State  High Court,  Bloemfontein  (Hancke J  sitting  as 

court of first instance):

The following order is made:

a. The two condonation applications by the appellant are granted, but the 

appellant  is  ordered  to  pay  the  costs  incurred  by  the  third  to  sixth 

respondents in opposing these applications.

b. The appeal is partly upheld and the third to sixth respondents are ordered 

to pay the appellant’s costs of appeal.

c. The order of the court a quo is set aside and replaced by the following:

‘1. The plaintiff’s claims against all six defendants are dismissed.

2. The plaintiff is ordered to pay the costs incurred by the third to sixth 

defendants.

3. The third to sixth defendants are ordered to pay the costs incurred 

by first and second defendants.’

________________________________________________________________

JUDGMENT
________________________________________________________________

BRAND JA (Maya JA, Mhlantla JA, Majiedt JA and Meer AJA concurring):

[1] This appeal has its origin in a defamation action originally instituted by the 

appellant in the Free State High Court. The appellant, Mr Mogale Modiri,  is a 

businessman of Bloemfontein  in the province of  the Free State.  On 3 March 

2004, an article appeared in the Daily Sun newspaper which is distributed, inter 

alia in the Free State province, under the title ‘Mangaung Crime Crackdown’. The 

article commenced by informing the reader that the ‘Mangaung police are getting 

on top  of  the  crime situation  in  the  Bloemfontein  area’.  It  then proceeded to 

2



convey some general information about police business which it ascribed to a 

senior police officer, Superintendent Adam Wiese. Thereafter it continued with 

the following statements which eventually gave rise to the defamation action:
‘Daily Sun readers in the area are asked to help the police in catching Stanford Modiri,  

who is allegedly involved in drug dealing, cash-in-transit heists and car theft.

Wiese said: “We will catch him, but it would be great to have some help. The problem is 

that he uses other people to do his dirty work for him.”’

[2] Departing from the premise that Superintendent Wiese had said what the 

article attributed to him, the appellant at first brought his action against Wiese’s 

employer, the Minister of Safety and Security, and against Wiese personally as 

the  first  and  second  defendants.  On  appeal  they  are  the  first  and  second 

respondents, to whom I shall refer as ‘the police respondents’. In their plea the 

police  respondents  emphatically  denied,  however,  that  Wiese ever  made the 

statements ascribed to him by the writer of the article. Following upon this denial,  

the appellant sought and obtained the leave of the court a quo to join the present  

third  to  sixth  respondents  as  defendants  in  the  action.  I  shall  refer  to  these 

respondents  collectively  as  ‘the  media  respondents’.  The  third  to  fifth 

respondents  are,  in  the  order  of  their  citation,  the  editor,  the  owner  and the 

publisher of the Daily Sun. The sixth respondent is a newspaper journalist and 

the writer of the challenged article, Ms Yoliswa Sobuwa. In their plea the media 

respondents contradicted the statement by Wiese, that he did not tell Ms Sobuwa 

what she attributed to him in the article. They insisted that he did. In any event, 

they denied that the article was either defamatory, wrongful or published with the 

intent to defame.

[3] In the court a quo the trial came before Hancke J. The first witness for the 

police  respondents  was  Superintendent  Wiese.  In  essence,  he  stood  by  the 

denial, foreshadowed in his plea, that he ever made the statements about the 

appellant that Ms Sobuwa ascribed to him in the article. What had happened, 

Wiese explained,  was  that  Ms Sobuwa came to  see him in  his  office on 26 

February 2004. She was in the company of Mr S Z Bahumi who was known to  

3



Wiese as a member of the National Intelligence Agency (NIA). Wiese was not 

told that Ms Sobuwa was a journalist and he assumed that she was a colleague 

of Bahumi. According to Wiese, his acquaintance with Bahumi stemmed from a 

previous incident during 2001 when firearms and other items were stolen at the 

police station where Wiese was then the commanding officer.

[4] At the time of these incidents of theft, there were suspicions that some of 

the policemen at the station were involved and that these policemen could have 

some connection  with  the  appellant.  This  was  recorded in  a  letter  written  by 

Wiese to police headquarters in Pretoria on 18 February 2002. According to this 

letter,  two of the policemen suspected of involvement in the incidents of theft 

were associated with an individual who was employed by the appellant, while the 

appellant, in turn, was known in police circles for his alleged involvement with 

armed  robbery,  vehicle  theft  and  drugs.  In  short,  Wiese  confirmed  in  cross-

examination that there is a close correlation between the allegations in the letter, 

on the one hand, and the contents of the impugned article, on the other, with  

regard to the appellant’s involvement in crime.

[5] Probably  because  of  this  letter,  the  appellant’s  name came  up  in  the 

conversation  between  Bahumi  and  Wiese  where  Ms  Sobuwa  was  present. 

During the course of this conversation, so Wiese testified, Bahumi said that the 

NIA had a file on the appellant and that according to information available to him, 

the appellant was involved in drug dealing, cash-in-transit heists and car theft but 

that it was difficult to apprehend him because he made use of others to do his 

dirty  work.  In  short,  according  to  Wiese’s  testimony,  the  statement  that  Ms 

Sobuwa attributed to him in the impugned article, mostly derived from Bahumi. 

Wiese denied, however, that either he or Bahumi ever invited readers of the Daily 

Sun to assist the police in the apprehension of the appellant. That, Wiese said, 

could only come from the writer of the article. What also transpired from Wiese’s 

evidence  was  that  Bahumi  had  passed  away  some  time  prior  to  the 

commencement of the trial.

4



[6] A further witness called to testify on behalf of the police respondents was 

Senior  Superintendent  Gerber,  who  was  a  member  of  the  Organised  Crime 

Investigation Unit of the police, known as the Scorpions. His evidence turned on 

a  comprehensive  written  application  which  he  prepared  in  July  2005  for 

permission to initiate an investigation under the name project Vulindlela, into a 

crime syndicate. The application document was based on information available to 

the police at the time. According to this information the syndicate, of which the 

appellant was the confirmed leader, involved itself  in motor vehicle thefts and 

related  crimes.  The  crimes  referred  to  in  the  application  were  committed  in 

various places in the country,  including Bloemfontein, on a regular basis since 

1984.  In  motivation  of  the  special  project,  which  would  require  considerable 

expenditure and manpower, the application stated that over a number of years 

the police had been unable to apprehend the leaders of the syndicate through 

conventional  investigation  methods.  The  primary  difficulty,  so  the  application 

explained, was that despite the fact that upon their arrest the actual perpetrators  

of the crimes identified their leaders, including the appellant, they were unwilling 

to testify against these leaders in court. In consequence, the leaders were able to 

continue their community-threatening illegal activities with impunity. 

[7] Gerber  further  testified  that  the  application  to  embark  upon  project 

Vulindlela succeeded and that, as a result of the ensuing investigations, leaders 

of the syndicate, including the appellant, were arrested in September 2005 and 

appeared in court on charges of motor vehicle theft. At the time, these arrests 

and  appearances  were  widely  reported  in  the  press.  However,  because  the 

potential  state witnesses refused to testify,  the charges had to be withdrawn. 

After  the  arrests,  Gerber  said,  the  incidence  of  motor  vehicle  theft  in  the 

Bloemfontein area declined from about 130 to about 60 per month. In cross-

examination  Gerber  could  not  say  when  the  enquiry  which  preceded  the 

application started, but that information about the appellant’s alleged involvement 

had come to his personal knowledge when he joined the vehicle theft  unit  in  

about 1991. Moreover, Gerber said, the information involving the appellant as a 

5



ringleader  in  criminal  activities  had  been  available  in  the  police  circles  for  a 

number of years.

[8] In  the  court  a  quo,  the  media  respondents  closed  their  case  without 

presenting  any  evidence.  Moreover,  Hancke  J  found  that  no  criticism  could 

legitimately be levelled against the witnesses who testified on behalf of the police 

respondents. Consequently, he accepted that Wiese never made the statements 

defamatory of the appellants that were ascribed to him in the impugned article. In 

the result the appellant’s action against the police respondents was dismissed 

with costs. On appeal the appellant did not contend that the court a quo had 

erred  in  dismissing  his  claim against  these respondents  but  submitted  that  it 

should have ordered the media respondents to pay their costs. In the result, the 

police respondents took no part in the appeal proceedings. In this court the only  

remaining  issue  with  regard  to  the  police  respondents  therefore  related  to 

whether it is the appellant or the media respondents who should be held liable for  

their costs in the court a quo.

[9] With reference to the media respondents, Hancke J found that, although 

the article complained of contained a number of inaccuracies, the sting of the 

defamatory part was substantially true and its publication for the public benefit. In 

the result, he upheld the ground of justification raised by the media respondents,  

generally known as the defence of truth and public benefit.  He therefore also 

dismissed the appellant’s claim against the media respondents with costs. The 

present appeal against that judgment is with the leave of the court a quo.

[10] On appeal the media respondents no longer disputed – in my view rightly 

so – that  the article  included statements  that  were  per  se defamatory of  the 

appellant. That raised the presumption that these statements were both wrongful  

and  published  with  the  intent  to  injure.  The  media  respondents  therefore 

attracted the onus to establish a defence which excluded either wrongfulness or 

intent.  Though at some stage there was doubt as to the exact nature of that 

6



onus, it has by now become settled law that the onus on the defendant to rebut 

one or the other presumption, is not only a duty to adduce evidence, but a full 

onus that must be discharged on a preponderance of probabilities (see Hardaker 

v  Phillips  2005  (4)  SA  515  (SCA)  para  14;  Le  Roux  v  Dey  (Freedom  of  

Expression Institute and Restorative Justice Centre as amici curiae) 2011 (3) SA 

274 (CC) para 85). In their pleadings the media defendants denied both intent to  

defame and wrongfulness. But in the absence of any evidence on their behalf to  

rebut the presumption of the former, it seems to me that intent to injure must be  

regarded as being established.  It  therefore matters not  that,  because we are 

dealing with media defendants, fault in the form of intent is not required and that 

negligence would suffice (see eg National Media Ltd v Bogoshi 1998 (4) SA 1196 

(SCA) at 1214C-E; Mthembi-Mahanyele v Mail & Guardian Ltd 2004 (6) SA 329 

(SCA) paras 44-46). By virtue of the media respondents’ failure to prove absence 

of intent, the appellant has cleared a higher hurdle of fault than the required one. 

The  outcome  of  the  appeal  thus  turns  exclusively  on  the  element  of 

wrongfulness. Hence the only question is whether the media respondents have 

succeeded in establishing any one of the various grounds of justification that they 

raised.

[11] In  their  plea the media respondents relied on a number of  recognised 

grounds  of  justification,  including  truth  and  public  benefit,  fair  comment, 

reasonable publication, and qualified privilege on the basis of a right or duty on 

their part to publish the defamatory statements and a corresponding right on the 

part of the readers of the Daily Sun to receive the same. Any one of these would,  

if established, serve to exclude wrongfulness. The one that found favour with the 

court a quo was that of truth and public benefit. If that finding were to be upheld,  

it would be the end of the matter. I therefore turn to that enquiry. In this regard  

the appellant’s contentions as to  why the court  a quo erred in upholding the 

defence  of  truth  and  public  benefit  were  essentially  threefold.  First,  that  the 

media respondents did not lead any evidence in rebuttal of the presumption of 

wrongfulness. Second, that the inaccuracies in the article precluded any reliance 

7



on the defence under consideration. Third, that the media respondents could not 

rely on the information of the appellant’s alleged criminal activities testified to by 

the police witnesses, because it had not been demonstrated that the article was 

based on that information.

[12] The appellant’s first contention seems to depart from a confusion of the 

element  of  wrongfulness with  that  of  intent.  Though both  the  presumption  of 

intent and that of wrongfulness arise from a single event, that is, the publication 

of  a  defamatory  statement,  the  two  presumptions  are  essentially  different  in  

character.  The  presumption  of  intent  to  injure  relates  to  the  defendant’s 

subjective state of mind. By contrast, the presumption of wrongfulness relates to 

a combination of objective fact, on the one hand, and considerations of public 

and legal policy,  on the other (see eg  Neethling v Du Preez; Neethling v The  

Weekly Mail 1994 (1) SA 708 (A) at 768I-769A; Le Roux v Dey 2011 (3) SA 274 

(CC) paras 121-125). Generally speaking, a rebuttal of the presumption relating 

to the subjective state of mind of those who acted on behalf of the defendant will  

therefore require some evidence to be led on the defendant’s behalf. By contrast,  

the objective nature of the enquiry into wrongfulness signifies that the subjective 

beliefs of the defendant are of no consequence. Thus understood, it becomes 

apparent, with reference to the defence of truth and public benefit, for example, 

that both elements of this defence can in principle be established on the basis of 

facts not deriving from the defendant’s own witnesses. Hence the failure by the 

media  respondents  in  this  case  to  call  any  witnesses  did  not  automatically 

preclude them from relying on this defence.

[13] As  to  the  appellant’s  second  contention  based  on  the  admitted 

inaccuracies  in  the  impugned  article,  it  is  a  matter  of  settled  law  that  the 

defendant is not required to prove that the defamatory statement was true in 

every detail. What the defence requires is proof that the gravamen or the sting of 

the  statement  was  true.  Inaccuracies  in  peripheral  detail  do  not  rule  out  the 

defence  (see  eg  Johnson  v  Rand  Daily  Mails 1928  AD  190  at  205-206; 

8



Independent Newspapers Holdings Ltd v Suliman [2004]  3 All  SA 137 (SCA) 

paras 34-38). The underlying logic appears from the judgment of Wessels JA in 

Johnson. The reason, he explained, why truth and public benefit is recognised as 

a defence, is because a plaintiff is not entitled to recover damages in respect of  

an injury to a reputation which he does not deserve. Consequently, the defendant 

‘need not justify immaterial details or mere expressions of abuse which do not 

add to its sting and would produce no different effect on the mind of the reader  

than  that  produced  by  the  substantial  part  justified’.  The  gist  or  sting  of  a 

statement is determined with reference to the legal construct of a reasonable 

reader. It is the meaning that the reasonable reader of ordinary intelligence would 

attribute to the statement (see eg Basner v Trigger 1945 AD 22 at 32; Sindani v 

Van der Merwe 2002 (2) SA 32 (SCA) para 11). The test is thus an objective one. 

Evidence of how the plaintiff, or for that matter, any actual reader of the article 

understood the statement is of no consequence.

[14] The  appellant  contended  that  on  the  application  of  the  test  thus 

formulated, the reasonable reader would understand the article to convey that he 

was guilty of serious criminal activities and that he used other people to do his 

dirty work for him. I do not agree with this analysis.  In my view a reasonable 

reader would understand the article to mean that a police officer had told the 

journalist that:

(a) on the basis  of  information available  to  the police,  they suspected the 

appellant of being involved in serious criminal activities, including cash-in-transit 

heists and car thefts;

(b) the same police officer told the journalist that, although the police would 

eventually apprehend the appellant,  they were  at  that  stage unable to  do so 

through lack of evidence, because he made use of others to do his dirty work; 

and

(c) the police officer therefore called upon the assistance of the Daily Sun 

readers to provide that evidence.

9



[15] In  Independent Newspaper Holdings Limited v Suliman [2004] 3 All  SA 

137  (SCA)  para  24,  this  court  declined  to  accept  the  proposition  that  the 

reasonable reader is bound to equate a statement that a person is suspected by 

the police of committing a crime with a statement that the person has actually 

committed that crime. This is so because the legal construct of the reasonable 

reader  knows  that,  while  many  persons  arrested  and  charged  with  criminal 

offences are eventually convicted, guilt or innocence is determined by a court on 

the basis of admissible evidence and that, not infrequently, the person charged is  

acquitted in the end (see eg Mirror Newspapers v Harrison (1982) 42 ALR 487 

(HC of A) at 492). Though, generally speaking, it is therefore per se defamatory 

to  say of  a  person that  he  or  she is  suspected of  criminal  conduct  (see eg 

Hassen v Post Newspapers (Pty) Ltd 1965 (3) SA 562 (W) at 565B-C; Suliman 

para 31), it is not the same as to say that he or she is guilty of that crime. That 

must be even more so in a case like the present where the published statement  

made it clear that, despite their suspicions, the police were not even in a position 

as yet to arrest the suspect because they lacked the necessary evidence to do 

so.

[16] Understood in this way, I believe the court a quo rightly found that the gist 

of the article was objectively true. The application by Gerber to embark on project  

Vulindlela confirms all the essential elements of the impugned article; ie that the 

appellant was suspected by the police of participating in serious crime and that 

he made use of others to do his dirty work. The appellant’s counter-argument 

rested on the fact that the application was prepared more than a year after the 

publication of the article. But I  believe there are two answers to this counter-

argument. In the first place it is clear from the contents of the application itself 

and  from  Gerber’s  testimony,  that  the  application  reflected  information  and 

suspicions held by the police for a number of years. Secondly, the application 

neatly dovetailed with the letter written by Wiese on 18 February 2002, which 

corroborates that these suspicions about the appellant’s participation in serious 

crimes, including vehicle theft and dealing in drugs, predated the publication of 

10



the article.

[17] This brings me to those allegations in the article that proved to be untrue. 

Of these, as I see it, there are only two. First, there is the allegation that Wiese 

asked the readers of the Daily Sun in the area to assist in the apprehension of  

the appellant. According to Wiese he never said that. But the question is whether  

this untrue statement can ever be regarded as part of the sting of the article. I do 

not  think  so.  This,  I  believe,  can  be  demonstrated  by  asking  whether  the 

defamatory meaning of the article would have been less serious if these words 

were omitted. As I see it the answer to this question is clearly ‘no’.

[18] The second untrue statement in the article was the one identifying Wiese 

as the  journalist’s  main  source of  information regarding the  appellant.  Again, 

however, I do not regard this untrue statement as part of the sting. I find support 

for this view in the decision of this court in Times Media Ltd v Niselow [2005] 1 All 

SA 567 (SCA). The defamation complained of in  Niselow  was contained in an 

article published by Times Media. It was to the effect that Prof Boffard of the 

Johannesburg General Hospital had said that the food prepared by Niselow for a 

large group of children ‘smelled awful and looked appalling’. On appeal this court 

accepted that Prof Boffard never uttered these words. Yet it held that this did not 

matter, because the untrue statement was not part of the sting. The sting of the 

article, so this court held (para 25) was that the food prepared by the respondent 

smelled awful and looked appalling. What Times Media had to prove was the 

truth of that statement, not that it was made by any particular person. The same 

sentiment, I believe, finds application in this case.

[19] Closely linked to this point regarding the journalist’s source of information 

is the appellant’s third contention that the media respondents could not rely on 

information which emerged from the testimony of the police witnesses because it  

had not been demonstrated that the article was based on this information. But, as 

I see it, the contention raises the rhetorical question ‘why not?’. Once the media 

11



respondents had established that the sting of the article was true, as in my view 

they did, it matters not where the information relied upon by the journalist came 

from.

[20] Turning  to  the  further  element  of  the  defence,  namely,  that  of  public 

interest, I must admit that I find this a difficult issue to decide. The difficulty arises 

from the subtleness of the element itself. No exact definition of the concept is 

readily available in textbooks or decided cases. On the facts of this case, the 

issue appears to be further complicated by the following statements of Marais JA 

on behalf of the majority in Independent Newspapers Holdings Limited v Suliman  

[2006] 3 SA 137 (SCA) para 47:
‘That said, I think that the consequences of a premature disclosure of the identity of a 

suspect can be so traumatic for and detrimental to the person concerned when he or she 

may never be charged or appear in court and is, in fact, innocent, that greater weight 

should be assigned to the protection of the constitutional right to dignity and privacy and 

the  common-law  right  of  reputation,  than  to  the  right  of  the  press  to  freely  impart 

information to the public. It is not as if the press will be permanently deprived of the right 

to identify the suspect.  Once he or she appears in  court  his or  her identity may be 

disclosed with impunity. . . . But, generally speaking, and subject to the considerations I 

have mentioned in paragraphs 45 and 46, I do not believe it is in the public interest or for 

the public benefit that the identity of a suspect be made known prematurely.’

[21] I appreciate that these statements may be understood to provide authority 

for  the  proposition  that,  as  a  general  rule  and  save  for  exceptional 

circumstances,  it  will  not  be for  the public  benefit  or  in the public  interest  to 

publish the identity of a person suspected of criminal conduct, unless and until  

that person has actually been charged in open court. On the facts of the Suliman 

case and read in the wider context of Marais JA’s judgment as a whole, I do not 

believe, however, that he intended to lay down such an immutable rule. To do so 

would, in my view, negate the role of public benefit as a constituent element of 

the justification ground of  truth  and public  benefit  (see also  eg  Manyatshe v 

M & G Media Ltd [2009] ZASCA 96 para 18).

12



[22] As explained by the Constitutional Court in  Le Roux v Dey 2011 (3) SA 

274 (CC) para 122, common law grounds of justification play a pivotal role within  

the framework of our Constitution. The reason is that it is primarily in the province 

of justification that the common law allows the courts to strike a proper balance 

between  the  often  conflicting  fundamental  rights  of  freedom  of  expression, 

including freedom of the press, on the one hand, and the rights to freedom of  

privacy and dignity, including reputation, on the other. Under the rubric of truth 

and  public  benefit,  the  balancing  act  turns  mainly  on  the  element  of  public 

interest or benefit. If a defamatory statement is found to be substantially untrue, 

the law does not  regard its publication as justified.  Publication of  defamatory 

matter which is untrue or only partly true can never be in the public interest, end 

of story.  But,  the converse does not  necessarily hold true.  Our law does not  

regard publication of a defamatory statement as justified merely because it  is 

true, precisely because the court may, in its performance of the balancing act, 

find that in the particular circumstances of the case, the freedom of expression is 

outweighed by the victim’s right to privacy or dignity.

[23] In the case of mere suspicion held by the police the court may well come 

to the conclusion, in a particular case that the right to dignity of the suspected 

person  outweighed  the  publisher’s  right  to  freedom of  expression.  This  may 

happen in a case where, for example, it is found to be true that the police held  

the suspicion,  but  that  the suspicion was based on no more than unfounded 

allegations by a meddlesome neighbour or antagonistic police informant. If in that  

case publication of the unfounded suspicion then wrecked the reputation of the 

suspected person or destroyed his or her career, the defence of truth and public  

benefit is most likely to fail. On the other hand a blanket ban against publication  

of police suspicion may very well impede the press in the performance of its vital 

function ‘to ferret out corruption, dishonesty and graft whenever it may occur and 

to expose the perpetrators’. (See  Khumalo v Holomisa  2002 (5) SA 401 (CC) 

para 23.) 

13



[24] In performing its balancing act the court must therefore decide the public 

benefit issue with specific reference to the facts of the case before it. Needless to 

say  that  these  factual  situations  may  vary  infinitely.  From  this,  I  think,  two 

consequences must follow. First, that the courts should refrain from restricting 

themselves in the performance of their balancing act by departing from ‘starting 

points’ or ‘general rules’ or ‘guidelines’. Though these may be of assistance to 

other  courts  and  practitioners,  some  degree  of  uncertainty  is  unavoidable, 

precisely  because  we  are  concerned  with  a  balancing  act  which  has  to  be 

performed on a case by case basis in circumstances that may vary widely. The 

second consequence is that a decision as to whether  or not publication of a  

defamatory statement was for the public benefit in a particular case – whether in  

Suliman or in this case – cannot constitute any binding authority in other cases 

which are distinguishable on their facts. 

[25] Reverting  to  the  facts  of  this  case,  I  believe  that  publication  of  the 

suspicion held by the police was for the public benefit. This was not an instance  

of suspicion derived from information by a nosy neighbour or based on flimsy 

grounds. Nor was the police suspicion confined to a single,  isolated incident. 

According  to  the  police  evidence  which  stands  uncontroverted,  they  had 

information from those actually involved in the commission of crimes that the 

appellant  was  their  ringleader.  Moreover,  as  a  result  of  this  information  the 

appellant had been in the sights of the police force and apparently also of the 

NIA for more than ten years. Despite this convincing case against him, the police 

were unable to apprehend the appellant, not because the evidence against him 

appeared to be unreliable, but because the witnesses were unwilling to testify. As 

a result  the police were compelled to launch a special  project,  at  substantial  

expense,  by  the  Organised  Crime  Unit  to  put  an  end  to  the  community-

threatening criminal  activities of  the syndicate of which the appellant was the 

suspected leader.

14



[26] If these strong suspicions proved to be true, the further possibility was that 

the appellant would never appear in court on any charges for want of witnesses 

willing to testify against him. Hence the opportunity to publish his identity as that 

of a suspected criminal,  as envisaged by Marais JA in  Suliman,  would never 

arise. As I see it, the appellant could not insist on enjoying the reputation of an  

honest businessman who is beyond any suspicion, which he did not or ought not  

to  possess.  In  addition,  the  publication  of  these  suspicions  could  serve  the 

purpose of persuading members of the appellant’s community to come forward 

with potential evidence against him which the police so eagerly sought. The fact 

that the police did not actually ask the journalist to invite public assistance, plainly 

did not detract from this possibility. In consequence I find that the defence of truth 

and public benefit had been rightly upheld and that the defendant’s claim based 

on defamation was therefore rightly dismissed by the court a quo.

[27] This brings me to the costs of the police respondents in the court a quo. In 

this regard it will be remembered that the appellant was ordered to pay the costs 

of all the defendants, including the police. As to why the court a quo had erred in 

doing  so,  the  appellant  argued  that  his  claim  against  the  police  was  based 

entirely on the statement in the impugned article that attributed the defamatory 

matter to Superintendent Wiese. In addition, so the appellant argued, the media 

respondents maintained, both in their plea and throughout the trial proceedings, 

that  the  defamatory  statements  were  in  fact  made  by  Wiese.  But  for  this 

persistence  by  the  media  respondents  in  a  version  which  the  court  a  quo 

eventually found to be untrue, so the appellant’s argument concluded, he would 

not have pursued his action against the police respondents.

[28] In my view the media respondents gave no persuasive answer to these 

arguments. The fact that  publication of the defamatory statements in the end 

proved to be justified, provides no excuse for the media respondents’ reliance on 

a factual version that their information derived from the police, which proved to 

be untrue. Since it  is  that untrue version which led to the involvement of  the 

15



police respondents in the action and the costs resulting from that involvement, I 

can see no reason why the media respondents should not be liable for these 

costs, which were solely attributable to them. To this limited extent the appeal 

must therefore succeed. But the fact that the appellant’s success on appeal is 

limited does not mean that he was not substantially successful. It follows that in 

my view, the media respondents should be held liable for the costs of appeal.

[29] What remains  is  the  costs  of  the  two  condonation  applications  by the 

appellant in this court. The first resulted from the late filing of his notice of appeal  

and the second from his late filing of his heads of argument. Both applications 

were opposed by the media respondents on the basis that the reasons advanced 

by the appellant’s attorney for his failure to comply with the rules of this court, 

were largely unsatisfactory. I agree with this argument. I also find some of the 

explanations disturbingly  inadequate.  Yet,  I  do not  believe  that  they were  so 

unacceptable that it would justify the refusal of condonation without regard to the 

merits of the appeal. In the end, the outcome of the condonation applications 

therefore  turned  on  the  appellant’s  prospects  of  success.  Since  the  appeal 

should, in my view, be upheld in part, it follows that that condonation applications 

should  also  succeed.  However,  because  the  media  respondents  were  not 

unreasonable  to  oppose  these  applications,  in  the  light  of  the  unacceptable 

explanations, I believe they are entitled to their costs of opposition.

[30] In the result the following order is made:

a. The two condonation applications by the appellant are granted, but the 

appellant  is  ordered  to  pay  the  costs  incurred  by  the  third  to  sixth 

respondents in opposing these applications.

b. The appeal is partly upheld and the third to sixth respondents are ordered 

to pay the appellant’s costs of appeal.

c. The order of the court a quo is set aside and replaced by the following:

‘1. The plaintiff’s claims against all six defendants are dismissed.

2. The plaintiff is ordered to pay the costs incurred by the third to sixth 

16



defendants.

3. The third to sixth defendants are ordered to pay the costs incurred 

by first and second defendants.’

………………………..
F D J BRAND

JUDGE OF APPEAL

17



Counsel for Appellants: N W Phalatsi (Attorney)
BLOEMFONTEIN

 

Counsel for Respondent: G Kairinos
C C Bester 

Instructed by: E G Cooper & Sons
BLOEMFONTEIN

18


